Forum
Forumindex
>
Är du i tvist?
Gemensam vårdnad
Välkommen, Gäst

Gemensam vårdnad
Post Gemensam vårdnad
Av Rättslös på tisdag, 01.juni 2010

Hej.

Jag befinner mig i en liknande situation. Jag har en son (4 månader gammal) med en kvinna som jag träffade under en kort period. Hon har hela tiden hävdat att hon pga ekonomiska skäl vill ha ensam vårdnad. Jag betvivlar att detta skulle vara anledningen till hennes ovilja att ha delad/gemensam vårdnad. I början var jag väldigt omtöcknad av hela händelsen och kunde inte/orkade inte ta reda på mina rättigheter. Jag talade under en period med en psykolog för kunna att hantera händelsen. Nu har mamman beslutat sig för att flytta och jag tänker bestrida vårdnadsfrågan då jag inte ser någon anledning till varför hon skulle ha ensam vårdnad. Det måste väl vara bättre att ha två vårdnadshavare istället för en? Förutsatt att dessa kan samarbeta och att ingen har några sociala problem, missbruk eller dylikt. När man inte har ett juridiskt ansvar för sitt barn känner man sig bara som en bifigur. Det är väldigt nedslående att läsa om alla fall där mamman fått rätt till ensam vårdnad och inte minst ditt. Jag misstänker att de kommer att döma till hennes fördel, men då har jag åtminstone försökt. Och det kommer min son att få höra den dagen han är stor nog att förstå.

Jag tycker det borde finnas ett bättre stöd för män som befinner sig i sådana här situationer. Samtalsgrupper eller liknande. Jag känner mig fullkomligt rättslös. Jag har verkligen ställt upp och försökt vara delaktig, varit med på ultraljud, var där direkt efter förlossningen, träffat barnet regelbundet osv.

Jag har förstått att det finns rättshjälp att få i sådana här lägen (har inte råd att bekosta jurist själv). Någon annan som har erfarenhet av den allmänna rättshjälpen?

Rättslös

Rättslös

Ny på Forumet
Ny på Forumet
Registrerad

Skapade konto
tisdag, 01.juni 2010
Last Visit
tisdag, 01.juni 2010
Utloggad Användaren är utloggad

View all users posts

Re: Gemensam vårdnad
Post Re: Gemensam vårdnad
Av Mikael Karlsson på onsdag, 02.juni 2010

Hej.

Jag har svårt att se hennes anledning som giltig till ensamvårdnad.

Hennes ekonomiska situation förändras inte på grund av Ensam eller gemensamvårdnad.

Ekonomin så som underhåll mm baseras på din umgängesrätt och var barnet är boende.

Jag tycker att du skall vara noga med att få detta på pränt att hennes anledning till Ev härstammar från en ekonomisk aspekt.

Vänliga hälsningar
Mikael Karlsson

Mikael Karlsson

Mikael Karlsson

Ny på Forumet
Ny på Forumet
Registrerad

Skapade konto
tisdag, 10.mars 2009
Last Visit
torsdag, 26.augusti 2010
Utloggad Användaren är utloggad